Maatregelen verkeersleefbaarheid en bereikbaarheid
Door het toenemende verkeer verslechtert de verkeersleefbaarheid en bereikbaarheid in Nuenen. Dat willen we niet. Daarom deed de gemeente samen met Provincie Noord-Brabant hier onderzoek naar. Vervolgens is samen met diverse partijen een samenhangend maatregelenpakket vastgesteld. Dit pakket bestaat uit 10 samenhangende projecten. De realisatie van deze projecten zorgt ervoor dat de verkeersleefbaarheid en bereikbaarheid van Nuenen behouden blijven en op sommige gebieden zelfs verbeteren.
Het maatregelenpakket is tot stand gekomen door middel van een participatieproces waar diverse partijen aan deelnamen. Nu start de fase waarin de projecten worden uitgewerkt, voorbereid en aanbesteed. Ook hierbij vindt participatie met betrokken partijen plaats. We kijken welke vormen hierbij het beste passen. De uitvoering van de eerste 3 projecten start naar verwachting in 2027.
Uitwerking deelprojecten
De maatregelen worden onderverdeeld in diverse deelprojecten. Het gaat dan om de volgende deelprojecten:
Openstelling van busbanen Geldropsedijk – A270 voor gemotoriseerd verkeer
We stellen de bestaande busbanen via de op- en afrit Geldropsedijk – A270 open voor gemotoriseerd verkeer. Hierdoor verbetert de bereikbaarheid van Nuenen en kunnen we het verkeer in Nuenen beter verdelen en beheersen. Uiteraard is bij het ontwerp van de nieuwe verkeerssituaties de veiligheid een belangrijk onderwerp. Dat geldt ook voor de doorstroming van het openbaar vervoer.
Versmalling Smits van Oyenlaan (zuid)
Het gevolg van het maatregelenpakket (met name de openstelling busbanen A270) is dat op de Smits van Oyenlaan (tussen rotonde Klamperlaan en aansluiting A270) iets minder verkeer komt. Door de weg hier te versmallen naar één rijstrook, past de weg beter bij de toegestane snelheid van 50 km/u. Een dubbele rijstrook wekt namelijk de indruk dat er harder gereden mag worden. Door de versmalling verandert er dus niets aan de wettelijke snelheid, maar door de nieuwe inrichting neemt de verkeersleefbaarheid en de veiligheid toe. Ook creëren we zo mogelijkheden voor een andere (groenere) invulling van de vrijgekomen ruimte.
Aanleg van een geluidswerende voorziening aan de noordzijde van de A270
We plaatsen een geluidswerende voorziening langs de A270 (gedeelte tussen Smits van Oyenlaan en Geldropsedijk aan noordzijde A270). Dit doen we omdat dit een grote lokale verbetering van de leefbaarheid (geluid) oplevert. Voor de geluidswerende voorziening zijn diverse mogelijkheden.
Snelfietsroute Gemert - Eindhoven- eerste deel vanaf gemeentegrens Eindhoven tot rotonde 't Pluuke (Europalaan - Smits van Oyenlaan)
Snelfietsroute Gemert - Eindhoven - tweede deel & aanpassingen Smits van Oyenlaan
- De snelfietsroute deel twee gaat van rotonde Pluuke tot N615 (Lieshoutseweg).
- De kruispunten op de Smits van Oyenlaan wordt aangepast op een aantal punten, zoals verkeerslichten.
- In Gerwen komt een dorpshub: een knooppunt waar verschillende typen vervoer samen komen.
Planning
Afgerond: Probleemanalyse, scenario’s, schetsontwerpen en besluit - 2015 -2021
Tijdens de studie deden we onderzoek naar de verkeersleefbaarheid en bereikbaarheid van gemeente Nuenen. De studie heeft geleid tot een, door provincie en gemeente, gedragen en realistisch voorkeursalternatief van (verkeers)maatregelen met een schetsontwerp en een grove kostenraming.
Afgerond: Bestuursovereenkomst en uitwerking deelprojecten - 2023
De Provincie heeft een bijdrage van € 10 miljoen gereserveerd voor het Nuenense voorkeursalternatief (VKA) Bundelroutes. In het Regionale Mobiliteitsprogramma is bepaald dat dit bedrag Nuenen toekomt voor de realisatie van het VKA onder de eerste voorwaarde dat beide partijen een bestuursovereenkomst (BOK) afsluiten.
Momenteel bezig: Voorbereiding aanbesteding deelprojecten 1 t/m 3 - tweede helft 2024
De aanbesteding voor de aannemer voor deelproject 1 t/m 3 wordt voorbereid.
Nog te doen: Vormen bouwteam, uitwerking en ontwerp voor deelprojecten 1 t/m 3 - eerste helft 2025
In de eerste helft van 2025 wordt het bouwteam voor de deelprojecten 1, 2 en 3 geformeerd. Ook worden dan de uitwerking en het ontwerp van de projecten concreter.
Nog te doen: Participatie deelprojecten 1 t/m 3 - medio 2025
Samen met betrokkenen gaan we kijken hoe de deelprojecten 1 t/m 3 het beste uitgevoerd kunnen worden.
Nog te doen: Afsluiten bestuursovereenkomst snelfietsroute Gemert - Eindhoven - februari 2025
Door het afsluiten van een bestuursovereenkomst worden het tracé en de kosten van de snelfietsroute definitief.
Nog te doen: Participatie deelproject snelfietsroute deel vanaf vanaf rotonde Pluuke tot N615 - medio 2025
Samen met betrokkenen gaan we kijken hoe deelproject 4 het beste ingericht kan worden.
Nog te doen: Start werkzaamheden deelprojecten 1 t/m 3 - tweede helft 2026
De werkzaamheden voor de eerste 3 deelprojecten vinden naar verwachting vanaf de tweede helft van 2026 plaats.
Nog te doen: Start werkzaamheden deelproject 4 - eind 2026
De werkzaamheden voor deelproject 4 vinden naar verwachting vanaf eind 2026 plaats.