Meldpunt ongewenst verhuurgedrag
Zoekt of huurt u een woning van een verhuurder? Vindt u dat de verhuurder discrimineert of bedreigt, te hoge borg vraagt of oneerlijke servicekosten rekent? Dan kunt u ongewenst gedrag van verhuurders bij de gemeente Nuenen melden.
Nodig bij uw melding
- Uw naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres.
U kunt ook anoniem een melding doen. U geeft uw gegevens dan niet. - Gegevens van de verhuurder of de verhuurbemiddelaar waarover u de melding maakt.
- Het adres, als het om een woning gaat die u huurt of wilt huren.
- Beschrijving van de situatie, als dat kan met foto’s en bijlagen.
Voor wie
U kunt ongewenst gedrag van een verhuurder melden als:
- u een particuliere huurwoning zoekt (niet van een woningcorporatie).
- u een woning huurt van een particuliere verhuurder of verhuurbemiddelaar. Een verhuurbemiddelaar brengt huurders in contact met particuliere verhuurders.
- u een buitenlandse werknemer bent met een werk-huurcontract. U werkt en woont dan via een uitzendbureau.
Huurt u van een woningcorporatie? De wet geldt ook voor woningcorporaties. Neem dan contact op met de corporatie die de woning verhuurt. Die werkt de melding zelf af. Komt u er met de corporatie niet uit? Neem dan contact op met de onafhankelijke geschillencommissie waarbij uw woningcorporatie is aangesloten. Via de website van uw woningcorporatie vindt u de contactgegevens van de onafhankelijke geschillencommissie.
Wat kunt u melden?
U kunt ongewenst gedrag melden in de volgende situaties.
De verhuurder:
- discrimineert u (een verhuurder mag een huurder niet kiezen op basis van nationaliteit, godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, handicap, seksuele gerichtheid of welke grond dan ook);
- maakt u bang;
- vraagt te hoge borg (meer dan 2 maanden kale huur);
- maakt geen schriftelijk huurovereenkomst (een huurovereenkomst moet altijd op papier staan en hierop staan zowel de naam van de verhuurder als uw naam);
- geeft u geen goede informatie over:
- uw rechten en plichten bij de huur van de woning (die niet in het huurcontract staan)
- de hoogte van de borg en wanneer u die terugkrijgt als het huurcontract stopt
- informatie hoe u met de verhuurder in contact kunt komen
- contactinformatie van het meldpunt ongewenst verhuurgedrag
- de servicekosten: u moet een compleet overzicht van de kosten krijgen
De verhuurbemiddelaar:
- vraagt bemiddelingskosten
Extra regels bij een arbeidsmigrant:
- de huurovereenkomst mag niet vastzitten aan een arbeidsovereenkomst;
- de rechten en verplichtingen moeten in een taal geschreven zijn die de arbeidsmigrant begrijpt.