Omgeving Eindhoven krijgt er in één klap vijf snelfietsroutes bij

Ruim 51 miljoen euro, meer dan 50 kilometer fietspad, 10 verschillende gemeenten. Het netwerk van snelfietsroutes rondom Eindhoven wordt in één klap gigantisch uitgebreid. Via vijf nieuwe verbindingen zijn duizenden forenzen straks veel sneller op hun plek van bestemming. Nooit eerder werd in Nederland zo’n grote investering in snelfietsroutes gedaan.

“Hier wordt echt fietsgeschiedenis geschreven”, zegt gedeputeerde Stijn Smeulders. “We lopen als Brabant voorop met onze snelfietspaden, maar zelfs voor ons is dit een heel groot moment. Fietsen is leuk, gezond en het is in veel gevallen ook gewoon de snelste manier van reizen. Zeker als al deze routes straks gerealiseerd zijn. Dan ligt er een geweldig netwerk waar de hele regio profijt van heeft. Dat is iets om trots op te zijn.”

In Brabant wordt al jaren geïnvesteerd in een netwerk van snelfietsroutes, die veilig en met zo min mogelijk obstakels van A naar B leiden. Aan dat netwerk worden nu dus in één keer vijf routes toegevoegd. Die unieke kans doet zich voor omdat er geld beschikbaar is in het pakket aan kortetermijnmaatregelen om de Brainportregio beter bereikbaar te maken.

Drie nieuwe bruggen, vier onderdoorgangen

Het gaat om de routes F2 (Eindhoven-Best), de Pendelroute (ook Eindhoven-Best), de Groene Corridor (Eindhoven-Oirschot), Hovenring-De Run (Veldhoven) en F58 (Tilburg-Lieshout). In totaal komen er drie nieuwe fietsbruggen en vier nieuwe fietsonderdoorgangen in het netwerk. Het meest ingrijpend is de aanpassing bij het Wilhelminakanaal in Best. Daar komen drie nieuwe fietstunnels onder de autowegen door, plus een nieuwe fietsbrug over het water.

Kaart van de regio Eindhoven met de snelfietsroutes
Met de komst van de vijf nieuwe routes (in het rood) wordt het netwerk rondom Eindhoven in één klap gigantisch uitgebreid.

Deze zomer zetten de provincie en alle tien betrokken gemeenten hun handtekening onder de bestuursovereenkomsten die moeten leiden tot de aanleg van de vijf routes. Dat zijn Eindhoven, Veldhoven, Best, Oirschot, Son en Breugel, Laarbeek, Nuenen, Tilburg, Oisterwijk en Hilvarenbeek. Op de eerste locatie is zelfs al de schop de grond in gegaan. In de loop van volgend jaar moet met de aanleg van alle nieuwe routes gestart zijn.

Méér fietsen na aanleg snelfietspad

Uit onderzoek in 2023 blijkt dat 1 op de 5 gebruikers van reeds aangelegde snelfietsroutes voorheen hetzelfde traject (deels) aflegde met de auto of met het openbaar vervoer. Bovendien zegt zo’n 35 procent van de gebruikers nu meer te fietsen dan vóór de komst van het snelfietspad. Resultaten die de verwachtingen van de provincie overtroffen.

“Die uitkomsten zijn een geweldige motivatie om op deze voet verder te gaan”, zegt gedeputeerde Smeulders. “Want het bewijst wel dat snelfietsroutes ontzettend kunnen helpen in de strijd tegen files. Nu ons netwerk zo snel groeit, wordt het voor nog meer Brabanders aantrekkelijk om met de fiets te reizen. Zo is de fiets cruciaal om onze provincie ook in de toekomst bereikbaar te houden.”

Snel-/doorfietsroutes in Nuenen

De gemeente Nuenen heeft volop goede fietsverbindingen, bijvoorbeeld met de buurgemeenten Geldrop-Mierlo, Son en Breugel en Eindhoven. Dit netwerk wordt de komende jaren nog uitgebreid in samenwerking met de regio en de provincie Noord-Brabant. 

Voor Nuenen is de F58 – de snelfietsroute langs het Wilhelminakanaal – ook aan de orde. Deze route wordt gezien als een belangrijke schakel in het fietsnetwerk van de regio en de provincie Noord-Brabant. Bij Stad van Gerwen is het een ambitie voor de langere termijn om het bestaande fietspad eventueel nog te verbreden. Dit is zo afgesproken in de bestuursovereenkomst met de andere gemeenten. Op het kaartje is de rode lijn onderbroken waar deze nu nog niet gerealiseerd wordt.

Naast de F58 gaat het in onze gemeente nog om de volgende snel-/doorfietsroutes:

  • Voor de route Deurne – Helmond – Eindhoven is onlangs een groot deel gerealiseerd en in gebruik genomen is. Hier resteert nog een gedeelte tussen Eeneind en de Loostraat in Eindhoven van ongeveer 1 km. De verkeerslichten op de Collse Hoefdijk ter hoogte van de fietsoversteek voorzien in een evenwichtige afwikkeling van het verkeer. 
  • Voor de route Gemert - Eindhoven (paarse stippellijn) onderzoeken gemeenten en provincie momenteel de ligging van de optimale route en de kosten daarvan. Eind dit jaar leggen ze afspraken vast in een bestuursovereenkomst. In Nuenen is een deel van de route al vastgelegd in het voorkeursalternatief (VKA) Bundelroutes. De functie van de Opwettenseweg (fietsstraat) is vastgesteld in het bestemmingsplan Nuenen-West.
  • Niet op de kaart staat de regionale “snelle fietsroute” Helmond-Noord (Stiphout) – Eindhoven waarvan in Nuenen het donkere ‘vleermuisvriendelijke’ fietspad tot de Laan van Nuenhem is gerealiseerd. Langs de Stiphoutseweg en de Lieshouseweg hebben Helmond en Nuenen een verlicht fietspad aangelegd.
V.l.n.r.: wethouder Jeroen Rooijakkers (Veldhoven), gedeputeerde Stijn Smeulders, wethouder Ad van Beek (Oirschot), wethouder Ron van den Berkmortel (Laarbeek), wethouder Jan Boersma (Son en Breugel), wethouder Sandor Löwik (Nuenen c.a.) en wethouder Jan Willem Slijper (Best). Op de foto ontbreken de wethouders Monique Essselbrugge (Eindhoven), Rik Grashoff (Tilburg), Anne Christien Spekle (Oisterwijk) en Gerrit Overmans (Hilvarenbeek). Foto: Marc Bolsius