Komt iemand vanuit het buitenland bij u logeren en is hij of zij niet afkomstig uit een land van de Europese Unie? Dan heeft diegene een visum nodig om in Nederland te mogen verblijven. 

Uw logé heeft ook een garantstelling en/of logiesverstrekking nodig. Dit is een formulier van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) waarmee uw gast aantoont dat hij/zij onderdak heeft en eventueel ook iemand garant staat voor diens kosten of schulden. 

Uw buitenlandse gast heeft dit document nodig bij zijn of haar visumaanvraag.

Particuliere logiesverstrekking

Met een logiesverstrekking geeft u aan dat u tijdelijk onderdak (logies) verleent aan een niet-Europese gast. Dit is hetzelfde formulier als het formulier voor garantstelling. 

Garantstelling

Als u in het formulier garantstelling aankruist dan verklaart u hiermee dat u financieel garant staat voor eventuele kosten en schulden die uw niet-Europese bezoeker maakt tijdens zijn of haar bezoek aan Nederland. 

Dit geeft u aan op hetzelfde formulier als waarmee u logiesverstrekking verleent. 

Legaliseren handtekening 

Onderaan het formulier wordt gevraagd om uw handtekening. 

  • Uw handtekening legaliseren 
    Is degene die u uitnodigt in Nederland visumplichtig? Dan is een stempel nodig en de bevestiging van de gemeente dat de handtekening onder het formulier daadwerkelijk door u geplaatst is. Dit heet het 'legaliseren van een handtekening.' 
     
  • Uw handtekening niet legaliseren 
    Is degene die u uitnodigt in Nederland niet visumplichtig dan is het niet nodig om uw handtekening te legaliseren bij de gemeente. 

Aantal handtekeningen 

  • Logiesverstrekking:
    1 handtekening onder het formulier is voldoende. 
     
  • Bewijs van garantstelling: 
    2 handtekeningen indien u getrouwd bent/een geregistreerd partnerschap heeft. Dan is van elke partner een gelegaliseerde handtekening verplicht.

Nodig bij garantstelling/logiesverstrekking

  1. Download het formulier 'Bewijs van garantstelling en/of particuliere logiesverstrekking' bij de IND. 
     
  2. Vul het aanvraagformulier in. Let op: zet onderaan nog niet uw handtekening! 
     
  3. Maak een afspraak op het gemeentehuis. 

Formulier vooraf invullen 

Het is belangrijk dat u het formulier (zonder handtekeningen) al ingevuld heeft voorafgaand aan uw komst naar het gemeentehuis. 

We hebben dit formulier niet op voorraad bij de gemeente omdat dit om een proces gaat van de IND. De gemeente legaliseert de handtekening maar houdt zich verder niet bezig met de inhoud. 

Meenemen naar uw afspraak 

  • Het ingevulde formulier zonder uw handtekening(en). 
     
  • Een geldig legitimatiebewijs. 
     
  • Bent u getrouwd of heeft een u een geregistreerd partnerschap? 
    Dan is uw partner + diens geldig legitimatiebewijs ook nodig tijdens de afspraak als u financieel garant staat voor degene die u uitnodigt. 
     

Tijdens uw afspraak in het gemeentehuis zet u pas uw handtekening(en) onderaan het formulier. De baliemedewerker zet dan een stempel en bevestigt dat het daadwerkelijk om uw handtekening gaat. 

Meer informatie als u iemand wil uitnodigen in Nederland 

Op de website van de immigratie- en naturalisatiedienst vindt u alle regels en bepalingen. 

Het telefoonnummer van de IND is 0900-1234561.

Kosten

Legalisatie kost € 11,90 per handtekening.