Jaarverslag 2024 Jaarplan 2025

Rekenkamer gemeente Nuenen c.a.

Jaarverslag 2024 
Jaarplan 2025

Hoofdstuk 1 - Algemeen

Inleiding

Hierbij presenteren wij het jaarverslag 2024 en het jaarplan 2025 van de Rekenkamer gemeente Nuenen c.a.. Na benoeming op 7 februari 2024 zijn wij als nieuwe leden van de Rekenkamer van start gegaan.

Missie

De Rekenkamer wil bijdragen aan de kwaliteit van het openbaar bestuur in de gemeente Nuenen c.a..

Visie

De Rekenkamer wil de kwaliteit van beleidsvorming, besluitvorming, beleidsuitvoering en verantwoording door of namens het lokale openbaar bestuur verbeteren, waar dat mogelijk is. Dit doet de Rekenkamer door onafhankelijk en kwalitatief hoogwaardig onderzoek uit te voeren, ter ondersteuning van de kaderstellende en controlerende rol van de raad van de gemeente Nuenen. Het onderzoek richt zich op de doeltreffendheid, doelmatigheid en rechtmatigheid van het beleid van de gemeente Nuenen.

  • Rechtmatigheid: de mate waarin de handelingen van de gemeentelijke organisatie en organisaties waarmee de gemeente financieel en/of bestuurlijk verbonden is, in overeenstemming zijn met de gemeentelijke begroting en van toepassing zijnde wetten, verordeningen en regels;
  • Doelmatigheid: de mate waarin de gemeentelijke organisatie erin slaagt om met een zo beperkt mogelijke inzet van de beschikbare middelen het gewenste resultaat te bereiken;
  • Doeltreffendheid: de mate waarin de gemeentelijke organisatie erin slaagt met de geleverde prestaties de gestelde doelen of de gewenste maatschappelijke effecten te bereiken.

Samenstelling rekenkamer gemeente Nuenen c.a.

De Rekenkamer gemeente Nuenen c.a. bestaat uit twee externe leden:

  • Drs. ing. A.M.A. (Nol) van Drunen MSc (voorzitter);
  • Drs. A.H.M. (Ton) van Bree RA (plaatsvervangend voorzitter).

Als intermediair tussen de gemeenteraad en de Rekenkamer gedurende 2024 heeft raadslid de heer C. Meijvis gefungeerd. Ambtelijke ondersteuning vond plaats vanuit de griffie door mevrouw J. Peterse.

Werkwijze overleggen

De werkwijze van de Rekenkamer is verankerd in de gemeentewet en de Verordening rekenkamer gemeente Nuenen c.a. (2024). De vergaderingen van de Rekenkamer zijn niet openbaar. Van de vergaderingen wordt een beknopte weergave gemaakt in de vorm van een verslag en een actielijst.

Vereniging van Rekenkamers

De Rekenkamer is lid van de Nederlandse belangenvereniging van de Rekenkamers, de VR.

Hoofdstuk 2 - Werkzaamheden 2024

Introductie

Na de benoeming op 7 februari 2024 heeft de Rekenkamer eerst het Reglement van Orde en het Onderzoeksprotocol van de Rekenkamer gemeente Nuenen c.a. bijgewerkt. Ook is er een infographic gemaakt, gebaseerd op een voorbeeld van de VR (zie bijlage), om het werk van de Rekenkamer te verduidelijken. Daarnaast is de informatie over de Rekenkamer op de website van de gemeente Nuenen geactualiseerd.

De plaatsvervangend voorzitter en de ondersteuner vanuit de griffie hebben een driedaagse cursus ‘Introductie rekenkamerwerk’ van de VR gevolgd.

De Rekenkamer heeft een eerste kennismaking gehad met B&W, de fractievoorzitters (via presidium) en de auditcommissie.

Onderzoek

In overleg met de contactpersoon vanuit de raad is vastgesteld dat eind 2022 door de vorige rekenkamer een project is geïnitieerd genaamd ‘Grip op grote projecten’. Echter, in 2023 is het niet tot daadwerkelijke uitvoering van dit project gekomen. In overleg met de fractievoorzitters is besloten dit project alsnog ten uitvoer te brengen, mede gezien het feit dat reeds in 2022 een voorschotnota was betaald aan het extern adviesbureau. De keuze voor de 3 grote projecten die specifiek onder de loep worden genomen (het Klooster, de Hongerman en woonwagenlocatie Bosweg) is tot stand gekomen in overleg met de fractievoorzitters. In april 2024 is gestart met de uitvoering van het onderzoek ‘Grip op grote projecten’.

Het feitenonderzoek naar de drie genoemde projecten wordt uitgevoerd door het externe bureau Adlasz, waarbij de leden van de Rekenkamer direct betrokken zijn bij de gevoerde gesprekken met wethouders, raadsleden, projectleiders en ondersteunend gemeentelijk personeel. Hier is voor gekozen om de leden zo snel mogelijk direct kennis te laten maken met betrokkenen en de werkwijzen binnen de gemeente. De leden hebben dit als zeer nuttig en informatief ervaren. Het rapport over ‘Grip op grote projecten’ wordt door de Rekenkamer zelf geschreven gezien de budgettaire beperkingen van de betrokkenheid van het externe adviesbureau.

Het onderzoek heeft de nodige vertraging opgelopen. Bij de introductie van het onderzoek bij de wethouders en gemeentesecretaris zijn de oorspronkelijke onderzoekvragen kritisch bekeken en aangepast. De opvraag van documenten en het maken van afspraken voor interviews met projectleiders heeft vertraging opgelopen: het Klooster moest worden verhuisd en er was weinig tijd om de documenten aan te leveren en de interviews te houden. Hierdoor waren de externe onderzoekers van Adlasz soms niet direct meer beschikbaar. De leden van de Rekenkamer zijn dan ook bijgesprongen om de voortgang van het onderzoek te bevorderen.

Aan het eind van het eerste kwartaal van 2025 zal het onderzoeksrapport aan de raad worden aangeboden. Het streven is dit te doen in de raadsvergadering van 10 april 2025.

Hoofdstuk 3 - Financiële verantwoording 2024 en begroting 2025

Budget

De Rekenkamer beschikt over een eigen budget. Het budget voor 2024 bedroeg EUR 15.000.

Besteding budget

De uitgaven vanuit dit budget gedurende 2024 bedroegen:

  

EUR

   

1

Vaste bezoldiging

4.950

2

Reiskosten

310

3

Inhuur extern bureau

5.750

4

Eigen uren leden rekenkamer

3.080

 Lidmaatschap VR

425

5

Training VR

300

   
 Totaal

14.815

Toelichting

  1. De gemiddelde tijdsbesteding van de leden van de Rekenkamer bedroeg 10 tot 12 uur per maand, mede vanwege het inwerken, de kennismaking met de gemeente, opleiding en ook ontwikkelen van Reglement van Orde en het Onderzoeksprotocol.
  2. In totaal is de Rekenkamer in 2024 17 maal samengekomen op het gemeentehuis in Nuenen. Daarnaast heeft veelvuldig telefonisch/ZOOM contact plaatsgevonden.
  3. Reeds in 2022 is Bureau Adlasz ingehuurd door de vorige rekenkamercommissie om het onderzoek naar ‘Grip op grote projecten’ te ondersteunen. In 2022 is de helft van hun offerte (EUR 11.500 in totaal) door de gemeente betaald, maar werkzaamheden hadden nog niet plaatsgevonden. In 2024 is het project door hen ondersteund en is de 2e helft van het offertebedrag betaald.
  4. Een deel van de eigen uren gemaakt door de leden van de Rekenkamer betreffende het schrijven van het rapport Grip op grote projecten is gedeclareerd binnen budget.
  5. De voorzitter van de Rekenkamer heeft uitgebreide ervaring met rekenkamerwerk. De plaatsvervangend voorzitter en de ondersteuner vanuit de griffie hebben een driedaagse cursus ‘Introductie rekenkamerwerk’ gevolgd.

Budget 2025

Voor 2025 is, op verzoek van de Rekenkamer, het budget verhoogd naar EUR 25.000. Zonder deze verhoging is het niet mogelijk de gewenste 2 onderzoeken per jaar uit te voeren. Met dit budget liggen de kosten nog steeds onder het gemiddelde in Nederland (EUR 1.30 per inwoner – informatie website VR).

De Rekenkamer heeft dit budget als volgt gealloceerd:

  

EUR

   

1

Vaste bezoldiging

5.800

 Reiskosten

400

2

Afronding Grip op grote projecten

1.100

3

1e onderzoek

6.000

3

2e onderzoek

11.000

 Lidmaatschap VR

440

 Onvoorziene kosten

260

   
 Totaal

25.000

  1. Er is voor de vaste bezoldiging en het uurtarief voor eigen onderzoek rekening gehouden met de indexering die ook op de raadsleden van toepassing is.

  2. Voor de afronding van het rapport door de leden van de Rekenkamer wordt in totaal 16 uur begroot. Indien Adlasz haar budget niet volledig gebruikt voor het onderzoek ‘Grip op grote projecten’ zullen de overgebleven uren worden gebruikt bij de onderzoeken van 2025.
  3. Zie volgende paragraaf over deze twee onderzoeken. Zodra duidelijk wordt hoe deze onderzoeken er uit zullen gaan zien wordt er een offerte door de leden van de Rekenkamer gemaakt waarin de uren voor onderzoek meer specifiek worden begroot. Hierbij zal een uurtarief van € 75 worden gehanteerd. Deze offerte zal ter informatie worden voorgelegd aan de intermediair van de raad. De allocatie van het budget over de beide onderzoeken kan afwijken van bovenstaande begroting.

Hoofdstuk 4 - Jaarplan 2025/ Selectie onderzoeksonderwerpen

Werkwijze selectie onderwerpen

De Rekenkamer werkt vanuit onafhankelijkheid, onpartijdigheid en objectiviteit. Enerzijds wil zij dat haar onderzoeken geen factor worden in een actuele, politieke discussie, anderzijds wil zij openstaan voor belangrijke, maatschappelijke ontwikkelingen.

De Rekenkamer weegt zelf de keuze van haar onderzoeksonderwerpen af, alsmede de wijze waarop onderzoeken worden uitgevoerd. Daarbij houdt zij rekening met vragen die vanuit de raad of vanuit de samenleving van Nuenen naar voren komen. De Rekenkamer wil onderzoek uitvoeren dat aansluit bij de behoeften van de raad. Daarom investeert zij in de communicatie met de raad en is er vanuit de raad een intermediair aangewezen.

Bij de keuze van de onderwerpen geldt dat een zo groot mogelijke bijdrage aan de missie en doelstelling van de Rekenkamer wordt beoogd, rekening houdend met de beschikbare onderzoekscapaciteit en het budget van de Rekenkamer.

Overeenkomstig artikel 2 van het Onderzoeksprotocol van de Rekenkamer worden de navolgende criteria bij de onderwerpselectie in acht genomen:

  • Passendheid: het onderwerp valt binnen de taakopdracht en bevoegdheden van de Rekenkamer.
  • Proportionaliteit: er is sprake van een substantieel belang in financieel, organisatorisch, bestuurlijk of maatschappelijk opzicht.
  • Subsidiariteit: de onderzoeksvraag is niet op een andere, meer eenvoudige wijze te beantwoorden.
  • Toegevoegde waarde: van het onderzoek worden leereffecten verwacht.
  • Onafhankelijkheid: de Rekenkamer mengt zich niet in politieke discussies.

Onderzoeken in 2025

Grip op grote projecten

Het onderzoek naar ‘Grip op grote projecten’ zal in het eerste kwartaal van 2025 worden afgerond.

1e onderzoek van 2025 - Onderbesteding

Ieder jaar biedt de VR de aangesloten rekenkamers de mogelijkheid om deel te nemen aan een Doe Mee onderzoek. De Rekenkamer Nuenen c.a. heeft voor 2025 beslist om mee te doen met het onderzoek van 2025 inzake onderbesteding. Onderbesteding kan er bijvoorbeeld op duiden dat niet realistisch wordt begroot, dat activiteiten niet zijn uitgevoerd of dat extra middelen zodanig laat in het jaar beschikbaar komen dat besteding niet meer haalbaar is.

De hoofdvraag van dit onderzoek luidt:

Geeft de wijze waarop, in de aan dit onderzoek deelnemende gemeente, wordt begroot, de

volksvertegenwoordigers een goed inzicht in de baten en lasten en kan dit worden verbeterd?

De kosten voor dit onderzoek zijn beperkt (EUR 500) omdat dit landelijke onderzoek gesubsidieerd wordt door VR/ ministerie van Binnenlandse Zaken. Wel zullen de leden van de Rekenkamer zelf het onderzoek moeten begeleiden, de interviews moeten afnemen en op basis van het aangeleverde factsheet van het onderzoeksbureau een rekenkamerrapport moeten maken.

2e onderzoek van 2025

Op basis van een inventarisatie bij de raadsfracties in het eerste kwartaal van 2025 wil de Rekenkamer tot een 2e onderzoeksonderwerp komen. In het verslag over 2022 heeft de vorige Rekenkamer een overzicht gegeven van onderwerpen die op dat moment genoemd zijn. De Rekenkamer zal deze onderwerpen meenemen in de inventarisatie om te zien of, en in welke mate, deze onderwerpen nog relevant zijn.

Namens de Rekenkamer Nuenen c.a. 
A.M.A. (Nol) van Drunen

Voorzitter