Wilt u graag binnen de gemeente Nuenen, Gerwen en Nederwetten trouwen of een partnerschap aangaan op een andere plek dan een gemeentelijke trouwlocatie? Als u kiest voor een uitgebreide ceremonie dan kunt u deze plaats voordragen als eenmalige trouwlocatie. U kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan een woonhuis, bij u thuis, restaurant, café of een plek waar u samen een bijzondere herinnering heeft.  . 

Een eigen locatie is niet mogelijk bij eenvoudige huwelijken/partnerschapsceremonies.

Aanmeldprocedure 

  • Controleer eerst of de door u gewenste locatie aan de voorwaarden voldoet (zie hieronder). 
  • Meld uw voorgenomen huwelijk of partnerschap
    Doe dit uiterlijk 12 weken voor de dag van de voltrekking.
  • Kies in het online formulier voor een uitgebreide ceremonie. 
    Een eigen locatie is niet mogelijk bij eenvoudige ceremonies. 
  • Vul in het veld 'extra informatie' in dat u voor een eigen trouwlocatie kiest. 
  • We nemen contact met u op om de eenmalige aanwijzing met u te regelen.

Voor alle locaties geldt: 

Houd bij het kiezen van de door u gewenste trouwlocatie onder anderen rekening met de volgende zaken.  

  • Huwelijken moeten wettelijk een openbare gelegenheid zijn. Deze openbaarheid moet gegarandeerd zijn. 
  • Er mag geen gevaar bestaan voor de openbare orde. 
  • Er is medewerking nodig van de eigenaar/beheerder van de trouwlocatie zodat de ambtenaar zijn werkzaamheden naar behoren kan uitvoeren. 
  • Op tijd moet duidelijk zijn wanneer het huwelijk wordt voltrokken, zodat administratieve stappen kunnen worden genomen. 
  • De locatie dient vrij en goed toegankelijk te zijn; ook voor minder-validen.

De trouwambtenaar is te allen tijde bevoegd om het huwelijk te annuleren als terplekke blijkt dat een locatie niet aan de veiligheid, werkbaarheid of andere voorwaarden voldoet. Voor een overzicht van alle voorwaarden: klik op het plusje hieronder.

Voorwaarden aanwijzing trouwlocatie Nuenen, Gerwen en Nederwetten

Als locatie waar huwelijken/partnerschappen kunnen worden voltrokken, geldt naast het als zodanig in gebruik zijnde gemeentehuis, iedere andere locatie binnen de gemeentegrenzen die geschikt is of geschikt te maken is, echter slechts voor zolang de daadwerkelijke huwelijksvoltrekking aldaar plaatsvindt onder de volgende voorwaarden:

  1. aanwijzing van een andere locatie tot gemeentehuis geschiedt pas nadat het bruidspaar heeft gekozen voor een huwelijkssluiting in een locatie binnen de gemeentegrenzen, anders dan het gemeentehuis. De dag, het tijdstip en de locatie zijn uiterlijk twaalf weken vóór de huwelijkssluiting schriftelijk aan de ambtenaar van de burgerlijke stand kenbaar gemaakt;
  2. de aanwijzing van een andere locatie tot gemeentehuis is pas van kracht nadat het bruidspaar (de aanvrager), de eigenaar / beheerder en de gemeente een contract hierover hebben afgesloten. In dit contract staan de voorwaarden voor aanwijzing tot gemeentehuis. De eigenaar / beheerder van de locatie heeft schriftelijk toestemming verleend en verklaard dat aan de voorwaarden wordt voldaan;
  3. de gemeente is niet aansprakelijk voor kosten en schade voortvloeiend uit het trouwen op de andere locatie;
  4. de veiligheid van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand is gewaarborgd;
  5. de aanwijzing van een andere locatie tot gemeentehuis mag niet leiden tot strijd met de openbare orde hoe ook genaamd;
  6. gewaarborgd dient te zijn dat de akte veilig vervoerd en opgeborgen zal worden;
  7. de trouwlocatie dient de openbaarheid te waarborgen voor het moment van de huwelijksvoltrekking en moet ook goed toegankelijk zijn voor mindervalide, zoals personen in een rolstoel;
  8. de huwelijksvoltrekking duurt maximaal 1 uur;
  9. vanwege de zorg voor de veiligheid en ter voorkoming van overschrijden van de gemeentegrens moet een locatie zich bevinden op vaste grond. Zo zal de aanvrager geen toestemming krijgen voor huwelijken in een luchtballon, vliegtuig, boot en dergelijke;
  10. open vuur bij een huwelijk op locatie is niet toegestaan en de locatie moet rookvrij zijn;
  11. de locatie waar het huwelijk gaat plaatsvinden, moet beschikken over een gebruiksvergunning of een evenementenvergunning, tenzij redelijkerwijs gelet op de aard van de locatie en de omstandigheden waarbinnen de huwelijksvoltrekking plaats vindt, dit niet kan worden verlangd. Het vergunningsvereiste is niet van toepassing indien het huwelijk wordt gesloten in een particulier woonhuis;
  12. de aanvrager is verantwoordelijk voor de inrichting en aankleding van de locatie, ontvangst en begeleiding van de gasten en de verdere gang van zaken, inclusief het in de oorspronkelijke staat achterlaten van de locatie. De aanvrager zorgt ervoor dat de noodzakelijke voorzieningen beschikbaar zijn, zoals tafel, stoelen, verlichting, omkleedruimte voor de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand en toiletruimte. Alle kosten komen ten laste van de aanvrager;
  13. als er wordt gekozen voor een ceremonie in de open lucht dan moet het bij slecht weer mogelijk zijn om uit te wijken naar een gebouw om de veiligheid van de aanwezigen en de trouwambtenaar te waarborgen.
  14. wordt aan een van de gestelde voorwaarden niet voldaan dan kan dat reden zijn om niet tot huwelijksvoltrekking over te gaan.