Afvalstoffenheffing

Wat is het?

De gemeente heeft als taak om bij alle woningen afval op te halen. U betaalt hiervoor afvalstoffenheffing. De gemeente gebruikt de opbrengst van de afvalstoffenheffing om het huishoudelijk afval op te halen en te verwerken. 

Hoe werkt het?

U ontvangt uw aanslag gemeentelijke belastingen in uw brievenbus of digitaal in uw Berichtenbox

De Belastingsamenwerking Oost-Brabant (BSOB) verzorgt de afvalstoffenheffing voor de gemeente Nuenen. Hier kunt u terecht voor inzage in uw gegevens en om zaken te regelen zoals de betaling of het indienen van bezwaar. 

Inzage en zaken regelen

ga naar het digitale loket
 

  • Kopie belastingaanslag 
    U kunt uw aanslagbiljet inzien en downloaden via het online loket van BSOB. 
     
  • Kwijtschelding
    Kunt u de belasting niet of niet op tijd betalen, dan kunt u kwijtschelding aanvragen.
     
  • Bezwaar 
    Bent u het niet eens met de aanslag? Dan kunt u bezwaar maken.
     
  • Automatische incasso 
    Via het  online loket van BSOB kunt u regelen dat uw gemeentelijke belasting automatisch van uw rekening wordt afgeschreven. 
     
  • Verhuizing 
    Bij verhuizingen binnen Nuenen blijft de belastingaanslag geldig; er wordt geen nieuwe aanslag opgelegd voor de nieuwe woning. Verhuist u naar een andere gemeente dan krijgt u een ontheffing voor de maanden na de verhuisdatum. 

Meer informatie 

Naast afvalstoffenheffing draagt BSOB zorg voor de gemeentelijke belastingen in Nuenen. Heeft u vragen (zoals de manier waarop het bedrag is berekend en de voorwaarden die hierin meespelen) dan kunt u contact opnemen voor meer informatie: 

Vergoeding afvalstoffenheffing (aanbieden van incontinentiemateriaal)

Om in aanmerking te komen voor een vergoeding voor het aanbieden van incontinentiemateriaal kunt u een aanvraag indienen via Belastingsamenwerking Oost-Brabant (BSOB). 

U kunt deze vergoeding op 2 manieren aanvragen: 

  1. Digitaal via het contactformulier op de website van BSOB
    Stuur een of meerdere bewijsstukken mee (bijvoorbeeld een brief van huisarts, internist of leverancier materialen).
     
  2. Per post. 
    Stuur een of meerdere bewijsstukken mee met uw brief (bijvoorbeeld een brief van huisarts, internist of leverancier materialen) naar:
    BSOB
    Postbus 154
    5340 AD Oss

Wilt u meer weten? Raadpleeg dan de Beleidsregels voor vergoeding afvalstoffenheffing

Tarieven 2025

Vast bedrag per perceel (per jaar)€189,00
lediging van een container van 240 liter voor gft-afval€ 3,85
lediging van een container van 140 liter voor gft-afval€ 2,30
lediging van een container van 80 liter voor gft-afval€ 1,30
lediging van een container van 25 liter voor gft-afval€ 0,25
lediging van een container van 240 liter voor restafval€ 26,85
lediging van een container van 140 liter voor restafval€ 16,00
lediging van een container van 80 liter voor restafval€ 9,05
lediging van een container van 25 liter voor restafval€ 2,85
ondergrondse container voor restafval, volume 60 liter€ 4,15
ondergrondse container voor restafval, volume 30 liter€ 2,05
ondergrondse container bestemd voor gft-afval € 0,25