Advies onderwijshuisvesting

Advies Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs 2021

Op 8 juli 2021 ontving de ASD de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs 2021 dd. 22 juni met het verzoek het college te adviseren over de inhoud ervan. De verordening is een gedetailleerde, technische en gerijpte tekst op basis van een voorbeeld van de VNG beschreven op 45 pagina’s met 37 pagina’s toelichting. Op verzoek van de ASD heeft de gemeente op 13 juli aangegeven waar zij veranderingen en toevoegingen heeft gemaakt, ook ten opzichte van de eerdere verordening. Op basis van een toelichting door de gemeente in en een discussie door de ASD op 15 juli jl., heeft de ASD dit advies geschreven.

Samenvatting

De verordening is een hermetische en gedetailleerde tekst, vooral bepaald door wettelijke regels en praktische ervaringen. Op een beperkt aantal plaatsen kan de gemeente eigen politieke afwegingen maken. Dat betreft vooral de normen voor de plaats en de grootte van de benodigde lokalen voor bewegingsonderwijs voor het basisonderwijs. Omdat deze lokalen ook worden gebruikt door de sportverenigingen, moeten er afwegingen worden gemaakt. Uit het oogpunt van verkeersveiligheid is een korte reisafstand tussen school en bewegingslokaal te verkiezen voor het verplaatsen van de leerlingen van de groepen drie tot en met acht. Uit het oogpunt van de sportverenigingen is een concentratie van de beweeglokalen ergens in Nuenen prettiger. Uit het oogpunt van de gemeente is een zo klein mogelijk aantal lokalen, dat aan alle wettelijke regels voldoet voor bewegingsonderwijs, te verkiezen. Het is aan het college een voorstel te schrijven en aan de raad de keuze te maken. De ASD draagt enkele overwegingen aan om deze keuze beter te kunnen onderbouwen.

Overwegingen

In voorgaande verordeningen werd gebruik gemaakt van een combinatie van klokuren (het aantal uren gebruik) en de maximaal toegestane afstand tussen school en het lokaal voor bewegingsonderwijs: bij veel klokuren een kortere afstand dan bij weinig klokuren. De voorgestelde verordening verlaat die afhankelijkheid en noemt alleen de maximale afstand. Die afstand verandert dan niet meer bij wijziging van het aantal leerlingen.

Door de maximale reisafstand te vergroten kan het minimale aantal lokalen voor bewegingsonderwijs worden beperkt.

Adviezen

Voor een individuele leerling wordt de verkeersveiligheid niet bepaald door het aantal klokuren bewegingsonderwijs. Het laten vervallen van het aantal klokuren, dat nu wordt voorgesteld, verhoogt de voorspelbaarheid van het benodigd aantal lokalen voor bewegingsonderwijs. Advies: Doen.

Een toename van de maximale reisafstand verlaagt de verkeersveiligheid, maar kan het aantal benodigde lokalen beperken.

Combineren van meer dan 1 lokaal op 1 locatie kan de verkeersveiligheid van de leerlingen verslechteren (de afstand kan groter worden) en het benodigde aantal lokalen verhogen (indien de afstand te groot wordt, zal dichterbij toch in een lokaal moeten worden voorzien).

Op dit moment zijn er operationele lokalen voor bewegingsonderwijs. Met de goedkeuring van de plannen voor de renovatie van de Hongerman, zijn al 4 ruimtes de komende jaren beschikbaar. Het aantal nieuwe, te renoveren en/of te vervangen lokalen is daarom zeer beperkt.

Advies: Gezien het beperkte aantal keuzes (aantal en plaats nieuwe lokalen voor bewegingsonderwijs) is het raadzaam enkele toekomstscenario’s door te nemen over het minimale aantal lokalen en de plaats ervan in Nuenen opdat aan de regels van de verordening kan worden voldaan, de verkeersveiligheid van de schoolkinderen niet onnodig verslechtert, de sportclubs kunnen worden bediend en de investerings- en onderhoudskosten voor de gemeente acceptabel blijven. Het verkeer is de laatste jaren alleen maar drukker geworden, wat de nodige risico’s met zich meebrengt voor de verkeersveiligheid. Door een grotere afstandsnorm te kiezen, verhoog je de kans op meer verkeersbewegingen: meer kinderen moeten dan een grotere afstand afleggen door het drukke verkeer. Dit hoeft geen probleem te zijn, mits dit op een veilige manier (via aparte fietspaden) kan gebeuren. De risico’s zouden per school en locatie expliciet beoordeeld en gewogen moeten worden.

In geen geval mogen de basisschoolleerlingen de hoogste prijs betalen.

Aanbevelingen

Bij mooi weer zijn buitenactiviteiten te prefereren voor bewegingsonderwijs. Ook al is een lokaal beschikbaar, dan zou het in Nuenen moeten worden gestimuleerd dat scholen gebruik kunnen maken van de buitenfaciliteiten van de sportclubs. Mogelijk zou de buurtsportcoach (aangesteld n.a.v. het Lokaal Sportakkoord Nuenen ten behoeve van verenigingsondersteuning) een rol kunnen spelen om scholen te inspireren en stimuleren om op een effectieve en verantwoorde wijze geschikte buitenactiviteiten te ontplooien en daar invulling aan te geven.

Om aan de piekvraag voor sport tegemoet te komen, o.a. ten gevolge van wedstrijden in het weekend, kan voor dat doel het gebruik van lokalen voor bewegingsonderwijs in de buurgemeenten worden gestimuleerd.

Adviesraad Sociaal Domein Nuenen c.a.